Pynnösten perheyritys korjaa savolaisia kuusikkoja yli 40 vuoden tietotaidolla – Haastattelussa Metsäurakointi T ja P Pynnönen Oy:n yrittäjä Pasi Pynnönen

loka 26, 2022

Yhdessä paremmiksi – Iisveden Metsä Oy lanseerasi yhtiön arvot
Pasi Pynnönen on ollut nuoruudestaan lähtien kokemassa metsäalan koneellistumista ja kehitystä kuskin penkillä. 1970-luvulla juurensa kasvattanut Metsäkoneurakointi T ja P Pynnönen Oy on rakentunut parinkymmenen ihmisen työympäristöksi, jossa maisemakonttori vaihtaa paikkaansa koneen mukana. Millaista työtä metsäkoneen ajaminen on?
 

Konekuskin geenit ja koulutus kantapään kautta

 
Suurin osa meistä savolaisista vielä nukkuu, kun Pasi Pynnösen herätyskello Hankasalmella soi. Työpäivän ohjelma muotoutuu. Siirtotyöt ovat päivälleen tiedossa jo ennakkoon.
 

Koneiden siirtoja olen koko ajan tehnyt itse. Ajokonetta tuurailen silloin tällöin. Alkuun tuli puitua ”motolla” 21 vuotta. Nyt olen viimeiset vuodet keskittynyt yrityksen johtamiseen. Välillä käydään etukäteen palstalla katselemassa esimerkiksi kääntöpaikkoja, Pynnönen kuvailee tyypillisen työpäivänsä sisältöä.

 
Kipinä koneiden päälle syttyi jo pikkupoikana, kun puunkorjuu alkoi koneellistumaan ja erilaisia koneita käytiin Hankasalmen talvihangilla hiihtämällä katsomassa.
 

En tiedä, onko tämä ollut ihan geeneissä. Minulle oli hyvin selvää, että konetta ruvetaan ajamaan heti, kun koulut on käyty. Nikkarilassa (nykyinen XAMK) kävin yhden vuoden metsätalousjakson. Muuten metsäkoneen ajaminen on opeteltu ihan kantapään kautta, Pynnönen kuvailee uran alkutaivalta.

 
Pasin Tauno-isä aloitti koneyrittäjänä vuonna 1974. Kaksi vuotta myöhemmin, hän perusti Veljekset Pynnönen Ky:n yhdessä Erkki Pynnösen kanssa. Vuonna 1992 omistajapohjaa muutettiin, kun Pasi tuli Erkin tilalle yhtiöön ja yhtiön nimeksi muutettiin Metsäkoneurakointi T ja P Pynnönen Oy.
 

Hakkuita rupesin tekemään vuonna 1988. Moniin metsiin mentiin koneiden kanssa silloin ensimmäisiä kertoja. Se oli metsänomistajille uutta. Nykyisin metsänomistajia näkee paljon vähemmän, kun maaseudullakin asutaan vähemmän, Pynnönen kuvailee vuosikymmenten muutoksia.

 
Vaikka kohtaamiset työn merkeissä ja metsässä ovat harventuneet, Pynnönen kokee edelleen työn olevan sosiaalista kanssakäymistä monessakin mielessä.
 

Joskus tullaan edelleen juttusille, kun ollaan konetta viemässä tai tuomassa. Joku voi tulla keskustelemaan esimerkiksi laanipaikasta. Kun olemme pitkään pyörineet näillä alueilla, niin joku voi tulla siviilissä jutulle kaupassa käydessä, Pynnönen havainnollistaa

 
Vuonna 2010 liiketoiminta siirtyi kokonaan Pasin hoteisiin. Käytössä oleva konearsenaali on kirjavaa Komatsun, Ponssen ja John Deeren väreissä. Neljän perheenjäsenen lisäksi, Pynnösten liiketoiminta työllistää kokoaikaisesti 16 henkilöä. Päälle on muutamia osa-aikaisia kuskeja.

Iisveden Metsä Oy | SoMe reality

”Reilu savolainen firma”

 
Iisveden Metsän kumppanina Pynnösten yritys on ajanut puuta kohta kahden vuoden ajan. ”Reilu savolainen firma” on ollut tuntuma kuvaamaan yhteistyötä yhdellä lauseella. Kasvot yhteistyön takana ovat olleet kuitenkin Pasille jo entuudestaan tuttuja.
 

Ei ole varmaan tästä suoraa kolmeakaan kilometriä, mistä Riipisen Eero (metsäjohtaja) on kotoisin. Ja Sumiaisissa asuvan Rossin Jussin (metsäjohtaja) kanssa olemme olleet hyvinkin paljon joskus aiemminkin tekemisissä. Aika hauska sattumus, Pasi tokaisee.

 
Kun kerran Jussi nyt otetaan puheisiin, niin toki on kysyttävä, onko yhdessä kairattu jäätä ja istuttu talvipäiviä pilkillä?
 

Sitä ei olla kyllä tehty. Mutta mato-onkimista ollaan harrastettu, hän naurahtaa.

Iisveden Metsä Oy | SoMe reality

Hankasalmen ”flying finns” ja metriset lieskat

 
Koneet ja moottorit näkyvät Pynnösen perheessä vapaa-ajallakin. Pasilla ja hänen pojallaan Antilla on tallissa Ford Escort RS2000-rmalliset ralliautot.
 

80-luvulla mentiin ihan oikeaa rallia Escortilla ja nelivetoisella Audi Quattrolla. Vanhemmat autot olivatkin oikein kunnon ralliautoja! B-ryhmässä putken päästä lensi metrinen tuli ja pauke vain kuului. Nykyisin autojen ajettavuus ja esimerkiksi iskunvaimennus on kehittynyt niin, että pienemmillä tehoilla päästään nopeammin, Pasi kertoo.

 
Perheen Escorteilla käydään edelleen vauhdikkaasti lennättämässä soraa erilaisissa kyläkilpailuissa. Muutamia viikkoja takaperin haastatteluhetkestä oltiin juuri mukana Laukaassa järjestetyssä kisassa.
 

Eväitä seuraavalle sukupolvelle

 
Pasi Pynnönen pitää hyvänä asiana, että nuoret ja koululaiset pääsevät metsään tutustumaan puunkorjuutyöhön. Luokat saapuvat linja-autokyydityksillä. Puiden kokoa arvioidaan ja sitten katsotaan, kuinka monta mottia niistä syntyy.
 

Pieksämäeltä käy usein tulevia konekoululaisia. Siinä vietetään päivää yhdessä. Keitetään nuotiolla kahvit ja paistetaan makkaraa. Ne ovat olleet oikein hyvin järjestettyjä hetkiä, Pynnönen antaa kiitosta seuraavan sukupolven metsäkasvatustyölle.

 
 
Koneiden ja teknologioiden kehitys on vauhdikasta. Muutoksen keskellä on Pasin mielestä voitava mukautua ajan henkeen. Lapset ovat jo nyt mukana yrityksen toiminnassa ajamassa konetta ja lavettiautoa.
 

Vielä tässä mukana ollaan. Mutta jos innostusta jatkamaan löytyy, niin ei kun vaan. En minä aio estellä, Pynnönen päättää juttutuokion.

 
Seuraavaa Piimäpostia odotellessa, voit lukea toisestakin yhteistyökumppanistamme Vesannon Kuljetus Oy:stä ja Koljosten veljesten mietteitä.
 
Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa.

Tilaa piimäposti

Tilaa Piimäposti sähköpostiisi