”Jokainen pakkaus on firman käyntikortti” – Työnjohtaja Sami Matilainen kertoo, miten laatukuusi pakataan Iisveden Metsällä maailmalle edustamaan

tammi 8, 2024

Joulu Jokaiselle-keräys tuo lohtua paikallisten ihmisten ahdinkoon – ”Tarpeet olisivat täysin välttämättömiä”
”High-quality spruce from Finland”. Asiakkaan kohtaama lupaus Iisveden Metsä Oy:n sahatavarapakettien kyljissä asettaa sisällölle suuret odotukset. Pakkauslinja toimii huurteisina tammikuun pakkaspäivinäkin aurinkoisten asiakaskokemusten takuuasemana, kun jossain maailman lämmön helmassa Sisä-Savon tuliaisten kääreet aikanaan avataan. Työnjohtaja Sami Matilainen kertoo nyt, miten paketoinnilla sinetöidään annetut laatulupaukset.

Poikkeukselliset toiveet vaativat poikkeuksellisen sisällön

Iisveden 100-vuotisjuhlavuosi on käynnistynyt rapeassa 30 asteen pakkassäässä. Pohjolan talvi on taas yllättänyt maailman lehdistön ja Suomen poikkeuksellinen kylmyys koristaa lööppejä.

Iisveden asiakkaille poikkeuksellisuus tarkoittaa kuuran ja jään sijaan hetkeä, kun uusi rakennusprojekti on alkamassa ja valmistuvaa luomusta varten tarvitaan poikkeuksellisen tukevia kuusipilareita tai kaunista sisustusverhousta.

Nimittäin Iisveden Metsän ammattitaitoisten työntekijöiden tuottamia napakoita pakkauksia, joiden sisällä komeilee Savon parasta kuusitavaraa oikeissa dimensioissaan ja mitoissaan.

Normaaleina paketointipäivinä aamu- ja iltavuoron aikana meillä pakataan arviolta noin 100–150 sahatavarapakettia matkaan. Pakattavaan määrään vaikuttaa tuotteiden ohuus tai paksuus. Pakkaukset ovat keskenään kuitenkin melko samankokoisia, vaikka ne sisältävätkin eri dimensioita, aamuvuoroon paketointia valvomaan saapunut työnjohtaja Sami Matilainen kertoo.

Asiakkaan toiveiden mukaan räätälöity tuotantoerä matkaa edustusnuttuunsa kuivatusrimoilta ja kuivaamon lämmöstä ”laadutukseksi” kutsutun työvaiheen läpi, jota avustaa kameralajittelu.

Laadutuksessa tuotantoerät lajitellaan mm. oksien laadun mukaan. Jotkut asiakkaat eivät halua tuotteisiinsa esimerkiksi kuorioksia ja toisissa erissä oksat saavat olla isompiakin. Jokaisessa kappaleessa on katkontavaraa. Jos asiakas on tilannut neljän metrin pituisen lopputuotteen, niin kappaleet katkaistaan 20-teräisellä trimmerillä oikeaan pituuteensa tässä vaiheessa. Kamera antaa trimmerille käskyt katkaisuihin. Joskus latvapäihin on voinut jäädä vajaita särmiä. Jos asiakkaan tilauksessa on esimerkiksi 3,9 metristä ja 4,2 metristä tavaraa, niin vajaa särmä voidaan katkaista esimerkiksi 3,9 metrin pituuteen, Matilainen kuvailee tarkasti työvaiheen etenemistä ja tarkoitusta.

Jokaisesta tilatusta kuusierästä on MRP-järjestelmäksi kutsutussa tuotannonohjausjärjestelmässä tuotantosuunnitelmat, joiden pohjalta paketoinnin työntekijät näkevät tuotteiden dimensiot, laadun ja asiakkaan, jolle paketit ovat lähdössä.

Myös trukkikuskit näkevät MRP-järjestelmästä pakettien tiedot ja sillä perusteella he tietävät, mitkä paketit nostetaan asiakkaalle menevään kuormaan. Esimerkiksi jonkun asiakkaan kuormaan voidaan laittaa neljän metrin tavaraa yhteensä 12 pakettia.

Kaikkiin paketteihin tulostetaan pakettisetelit, jotka liimataan pakettien kylkiin ja päätyihin.

Pakettiseteleistä löytyvät tiedot tilauserien yksityiskohdista eli pakettinumero, dimensio, pituus, laatu, kappalemäärä ja kuutiomäärä, Matilainen luettelee.

Jos pakkaaja huomaa, että pakettisetelin tiedoissa on poikkeama esimerkiksi kappalemäärään liittyen, hän ilmoittaa siitä työnjohdolle ja määrä korjataan oikeaksi uuden pakkaussetelin kera.

Jokainen pakkaus toimii Matilaisen mielestä firmalle omana käyntikorttinaan. Kun asiakas toisella puolella maailmaa avaa paketin, sisältä kuoriutuu oikea määrä virheetöntä, kaunista ja pölytöntä laatutavaraa.

Flying flick knives

Pakkaamossa luotetaan, että rajojen ulkopuolellakin on ilmaa

Ennen paketointihissiä on leimauskone, joka suihkauttaa tuotteiden päihin punaisella merkinnän ”M+K”. Mitäs se tarkoittaa?

Leimakoodin tarkoitus on osoittaa tavaroiden laatu. M+K tarkoittaa täyssärmäistä ja ykkösluokkaista sahalaatua, josta käytetään termiä SF-laatu (saw falling), Matilainen vastaa

Pakkauspisteellä työskentelevä pakkausoperaattori nappaa seinätelineessä sijaitsevan muovitusrullan nurkista kiinni ja vetää uunituoreen lähetyksen ylle edustusasun, jonka kuvituksessa tyylittelevät Alpit ja tavaran laatua silmällään mittaava pipopäinen höylääjä. Pakkausmuovin lisäksi käytössä on myös muovihuppuja.

Huolellisen muovituksen tarkoituksena on pitää tuulet, tuiskut ja ylimääräiset roskat visusti pakkauksen ulkopuolella.

Muovituksen jälkeen paketteja puristetaan puristimella, jossa hydraulisylintereillä varustetut ”painajat” tiivistävät pakettia sivuilta ja päältä. Niiden avulla paketeista saadaan tiiviimpiä, jolloin ne eivät pääse elämään kuljetusautojen kyydissä.

Eikä myöskään viedä ulkomaille turhaan ilmaa, vaikka se tällä hetkellä onkin meillä kovin raikasta sellaista, Matilainen lohkaisee.

Puristuksen yhteydessä vanteutuskone kiepsauttaa paketin ympärille neljä muovivannetta paketin eri kohtiin. Nyt paketti on valmis trukin piikeille ja kohti lastauspihalla odottavan rekan kyytiä. Edustusreissu eteläisempiä ilmansuuntia kohti voi alkaa!

Tiedätkö muuten mitä yhteistä on Tetriksellä ja seuraavassa työvaiheessa tapahtuvalla lastaustyöllä? Seuraavaa Piimäpostia odotellessa, voit käydä lukemassa vastauksia täältä.
.

Tilaa piimäposti

Tilaa Piimäposti sähköpostiisi